SELÇUK ÜNİVERSİTESİ DAYANIŞMA FORUMU:

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
SELÇUK ÜNİVERSİTESİ DAYANIŞMA FORUMU:

SELÇUK ÜNİVERSİTELİ ÖĞRENCİLERE SADECE ARACI OLACAK VE GÜNLÜK İŞLERİNDEDE ZAMAN KAZANDIRMAK AMACIYLA KURGULADIĞIMIZ SİSTEMİN HEPİMİZE HAYIRLI OLMASI TEMENNİSİYLE.SAYGILAR..

En son konular

» MİKROBİYOLOJİ DERS NOTLARI:
Motor Tasarimi Hesaplamalari Icon_minitime1C.tesi Eyl. 19, 2009 11:17 pm tarafından Admin

» HİSTOLOJİ DERS NOTLARI:
Motor Tasarimi Hesaplamalari Icon_minitime1C.tesi Eyl. 19, 2009 11:12 pm tarafından Admin

» SELÇUK ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ BÜTÜN DERS NOTLARI:
Motor Tasarimi Hesaplamalari Icon_minitime1C.tesi Eyl. 19, 2009 11:07 pm tarafından Admin

» Motor Tasarimi Hesaplamalari
Motor Tasarimi Hesaplamalari Icon_minitime1C.tesi Eyl. 19, 2009 11:05 pm tarafından Admin

» Sıvı Deterjan Üretimi - ENDÜSTRİ
Motor Tasarimi Hesaplamalari Icon_minitime1C.tesi Eyl. 19, 2009 11:03 pm tarafından Admin

» YAPI MAKİNELERİ
Motor Tasarimi Hesaplamalari Icon_minitime1C.tesi Eyl. 19, 2009 11:03 pm tarafından Admin

» Fotokopi Makinesinin Çalışma Mekanizması
Motor Tasarimi Hesaplamalari Icon_minitime1C.tesi Eyl. 19, 2009 11:02 pm tarafından Admin

» KLASİK OSMANLI MİMARİSİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ
Motor Tasarimi Hesaplamalari Icon_minitime1C.tesi Eyl. 19, 2009 11:01 pm tarafından Admin

» Zemin Etüdü Tespiti - Mimarlık
Motor Tasarimi Hesaplamalari Icon_minitime1C.tesi Eyl. 19, 2009 11:01 pm tarafından Admin

RSS akısı


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 

Kimler hatta?

Toplam 2 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 2 Misafir :: 1 Arama motorları

Yok


[ Bütün listeye bak ]


Sitede bugüne kadar en çok 120 kişi Çarş. Ağus. 02, 2017 3:25 pm tarihinde online oldu.

TEŞEKKÜRLER...


    Motor Tasarimi Hesaplamalari

    avatar
    Admin
    Admin


    Mesaj Sayısı : 63
    Kayıt tarihi : 09/09/09

    Motor Tasarimi Hesaplamalari Empty Motor Tasarimi Hesaplamalari

    Mesaj tarafından Admin C.tesi Eyl. 19, 2009 11:05 pm

    1. Motorun genel hatlarının hesaplanması:

    1.1.Termik verim:

    ht = 1- S1-k Þ ht = 1-9,5-0,4 ht =0,59 ( k= 1,4 alınmıştır. )

    1.2.Ortalama efektif basınç:

    hp = 0,65 hm = 0,82 hv = 0,8 ra / r0 = 0,9 Hmix = 3670 kj/m3

    Pme = h t* hv*hp*hm*Hmix * ra / r0

    Pme = 0,59 * 0,65 * 0,82 * 0,8 * 3670 * 0,9 = 831 kpa

    1.3.Toplam silindir hacmi:

    Pme = 60 * Pe / ( VH * n * h ) VH = 60 * 37 / ( 831 * 5000 * 0,5 ) VH = 0,00106 m3

    1.4.Silindir çapı:

    X = 0,8

    D3 = VH * 4 / (p * X * z ) D = 0,075 m = 75 mm

    L = 120 mm

    1.5.Kurs boyu:

    X = H / D 0,8 = H / 75 H = 60 mm

    1.6.Piston hızı:
    cm = 0,06 * 5000 / 30 = 10 m /s

    1.7.Ortalama indike basınç:

    Pmi = 831 / 0,82 = 1013,4 kpa

    1.8.Ortalama indike güç:

    Pi = 1013,4 * 0,00106 * 5000 * 0,9 / 60 = 44,75 kw

    1.9.Sürtünme gücü:

    Pf = Pi – Pe = 44,75 – 37 = 7,75 kw

    1.10.Güç ağırlığı:

    G = Gp * Pe G = 2,37 kg / kw

    1.11.Efektif verim:

    he = ht * hp * hm = 0,59 * 0,65 * 0,82 = 0,3

    1.12.İndike verim:

    hi = ht * hp = 0,59 * 0,65 = 0,38


    1.13.Özgül yakıt tüketimi:

    be = 3600 / he * Hu = 3600 / (0,3 * 4200) = 0,285 gr / kwh

    2.Silindir çapı hesabı

    se = 25 N / mm2 alınmıştır.

    Yanma basıncı 50 bar alınmış ve milimetre kareye düşen basınç 5 N / mm2 dir.

    2.1. Silindir kalınlığı:

    tc = D * Pmax / (2 * se ) = 75 * 5 / ( 2 * 20 ) = 9,375 mm

    tc = t1 + t2

    t1 = 2.5 mm t2 = 6,875 mm alınmıştır.

    2.2. Silindir kapağının kalınlığı:

    tch = 0.09 * D = 0.09 * 75 = 6.75 mm

    2.3. Su ceketi kalınlığı:

    tchj = 2.2 + 0.03 * D = 2.2 + 0.03 * 75 = 4.45 mm

    2.4. Silindir kapak civataları:

    Fb = Fgmax * p * D2 / ( 4 * nb )

    Fb = 5 * p * 752 / ( 4 * 4 ) = 5522 N

    sab = 120 N / mm2 alınmıştır.

    dbr = ( 4 * 5222 / ( p * 120 ) )0.5 = 7.65 mm

    db = 1,25 * dbr = 1,25 * 7,65 = 9,58 ~ 10 mm ( M10 )

    3.Piston hesaplamaları:

    L = 0.8 * 75 = 60 mm

    Lc = 0,6 * 75 = 40 mm

    tt = 0,06 * 75 = 4,5 mm

    tts = 0,08 * 75 = 6 mm

    D1 = 75 – 2 * ( 6 + 3 + 0,9 ) = 55,2 mm

    tcp = 0,4 * 75 = 30 mm

    do = 0,028 * 75 = 18,75 mm

    dpd = 0,4 * 75 = 30 mm

    Ls = 0,6 * 75 = 41,5 mm

    ts = 3 alınacaktır.

    Lf = 0,06 * 75 = 4,5 mm

    L1 = 0,035 * 75 = 2,5 mm

    L2 = 0,035 * 75 = 2,5 mm

    Zc = 2 alınacaktır.

    Piston yağ deliği sayısı 8 alınacaktır.

    Yağ deliği çapı = 0,4 * 3 = 1,2 mm

    m4 = 0,8 * D3 * 10-3 = 337,5 gr

    4.Segmanların hesaplanması:

    Segman sayısı 3 alınacaktır.

    Lra = 3 alınacaktır.

    ttr = 0,04 * 75 = 3 mm ( yağ segmanı )

    ttr = 0,04 * 75 = 3 mm ( kompresyon segmanı )

    ∆rc = 0,8 ( kompresyon segmanı )

    ∆rc = 0,9 ( yağ segmanı )

    Segman ağız aralığı = 1,125 mm

    Yuvadaki aksiyonel boşluk =0,05 mm

    5.Piston pimleri:

    do= 0,25 * 75 = 18,75 mm

    L = 0,85 * 75 = 63,75 mm

    c = L/4 c = 16 mm

    Piston pimi yüzey basıncı 50 N/mm2 alınmıştır.

    a = ( 3/4 ) * 63,75 = 56,25 mm

    Çeliğin elastikiyet modülü 2,12 * 105 N/mm2 kabul edilmiştir.

    di = 15 mm kabul edilerek ;

    Fmax = Pmax * p * D2 / 4 Fmax = 22000 N

    Eğilme kontrolü;

    ¦ = k * a3 * Fmax /( 48 * e * I ) £¦max k = 2/3 kabul edildi.

    ¦ = (2/3) * ( 562,53 * 22000 ) / ( 48 * 2,12 * 105 * p * ( 214 – 154 ) = 0,036 mm

    Ovallik kontrolü;

    Ortalama pim yarı çapı r = 9 mm

    ∆d = ( 1/12 ) * ( Fmax * r3 / (E * IL ) ) £ ∆dmax

    ∆d = 0,044 > 0,025 ∆d > ∆dmax olduğundan di = 14 mm alınacaktır.

    IL = L * ( d0 – di )3 / 12 * 8 = 143 mm4

    Eğilme gerilimi;

    sb = k * Fmax * 8 * d0 / ( p * ( d04 – di4 ) ) = 282 N / mm2

    Ovalleşme ile eğilme gerilimi ;

    sb0 = 3 *¦ max * ( d0 + di ) / ( 4 * L * ( do – di )2 ) = 185 N / mm2

    sm = ( sb2 + sbo2 - sb * sb0 )0,5 = 248 N / mm2

    6.Biyelin hesaplanması:

    F04 = 0,337 * 0,03 * ( 1+0,3 ) 523.62 ) = 3600 N

    m3 = 337,5 * 1,2 = 405 gr

    Fbj = ( 0,337 + 0,405 ) * 0,33 * 523,62 ( 1+0,3 ) = 7933 N

    dsi = 18,75 mm

    dso = 1,7 * 18,75 = 31,875 mm

    ws = 0,37 * 75 = 28 mm ( sabit pimli )

    dcj = 0,65 * 75 = 48,75 mm

    tcb = 0,045 * 48,75 = 2,25 mm

    cb = 0,75 * 75 = 56,75 mm

    wb = 0,57 * 48,75 = 28 mm

    amin = 0,5 * 31,875 = 15,94 mm

    a = 1,3* 15,94 = 20 mm

    b = 20 * 0,6 = 12 mm

    tc = ts = 4 mm

    6.1.Biyel boyunun hesabı:

    r = H / 2 = 60 / 2 = 30 mm

    r / L = 0,25 = 30 / L = 0,25 = 120 mm

    7.Krank mili hesabı:Ana muylu çapı d = 0,68 * D = 0,68 *75 = 51 mm

    Kol muylu çapı d =0,59 * D = 0,59 * 75 = 44,25 mm

    7.1.Kol muylusundaki eğilme gerilmesi:

    tbj = 8 * FG * a / p * d = 8 * 2209 * 55 / p * 45 = 68752 N / mm2

    7.2.Krank kolundaki eğilme gerilmesi:

    tbw = 1,5 * FG * ( Jx + Wx ) / Wy * Wx2

    Wx = 0,32 * 75 = 24mm

    Wy = 0,72 * 75 = 54 mm

    Jcx = 0,4 * 75 = 30 mm

    Jmx = 0,4 * 75 = 30 mm

    tbw = 1,5 * 2209 ( 22,5 + 21 ) / 54 * 212 = 60,53 N / mm2

    8.Supap ölçülerim belirlenmesi:

    g = 45 °

    d = 0,4 * 75 = 30 mm

    di ~ do için hmax = 30/5 = 6mm

    cgm = cm * ( ( D2 ) / 4 * do * hmax * Cosg

    cgm = ( 10 * 0,0752 ) / ( 4 * 0,03 * 0,006 * cos45 ) = 110,48 m / s

    Av = p * do * h * Cosg

    Av = p * 30 * 6 * Cos45 = 400 mm2

    dst = 0,25 * 30 = 7,5 mm

    9.Kam ölçülerinin belirlenmesi:

    Kabuller;

    af1 = 10 ° hvc = 0,2 mm a2max = -1000 m / s2 r = 15 mm

    Motor bilgileri;

    Em.A.A = 15 ° Em.K.G = 65 ° Ek.A.A = 20o Ek.K.G = 60 o hmax = 6 mm rr = 1 n = 5000 1/min

    9.1.Kam açısı:

    a = ( q / x ) + a1

    a = ( 260 / 4 ) + 10 = 75 °

    9.2.Maxsimum itici kalkma yüksekliği:

    hf = rr * ( hmax + hvc )

    hf = 1 * ( 6 + 0,2 ) = 6,02 mm

    9.3. b2 orta nokta mesafesi:

    a2 = - wc2 * b2 * Cosa2

    b2 = 1000 / 2622 = 14,6 mm

    9.4.r2 yarı çapı:

    r2 = r + hf - b2

    r2 = 15 + 6,2 –14,6 = 6,6 mm



    9.5.b1 orta nokta mesafesi:

    b1 = ( ( b22 – ( r – r2 )2 ) / 2 * ( r – r2 – b2Cosa )

    b1 = ( 14,62 – 8,42 ) / 2 * ( 8,4 –14,6Cos75 ) = 15,5 mm

    9.6.r1 yarı çapı:

    r1 = b1 + r

    r1 = 15,5 +15 = 30,5 mm

    9.7. a1 max açısı:

    Sin a1 max = ( 14,6Sin75 ) / ( 15,5 + 15 – 6,6 ) = 0,59

    a1 max = 36 °

    9.8. a2 max açısı:

    a2 max = a - a1 max

    a2 max = 75 – 36 = 39°

    9.9.Kontrol:
    sf1 = 0,232 mm > hvc = 0,2 mm olduğundan uygundur.

    c1 = 0,706 m / s < 0,8 m / s olduğundan uygundur.

    10.Supap yaylarının ölçülerinin hesaplamaları:

    hf = 6 mm Fmax : 600 N Fmin : 300 N Ds = 35 mm

    Supapların ivmelenme sırasındaki kalkma miktarı : 4 mm

    Maksimum yavaşlama ivme kuvveti : 500 N

    Motor yavaşlama ivme kuvveti : 300 N

    10.1.Tel çapı:

    dw = ( ( 8 * Fmax * Ds ) / ( p *t ) )1/3 t = 500 N / mm2 kabul edilmiştir.

    dw = ( ( 8 * 600 * 35 ) / (p * 500 ) )1/3 = 5 mm

    10.2.Maksimum burulma gerilmesi:

    k = 1,18

    tmax = ( k* 8 * Fmax * Ds ) / (p * dw3 )

    tmax = ( 1,18* 8 * 600 * 35 ) / (p * 53 ) = 505 N / mm2

    10.3.Minumum burulma gerilmesi:

    tmin = ( tmax * Fmin ) / Fmax

    tmin = ( 505* 300 ) / 600 = 252,5 N / mm2

    10.4.Sarım sayısı:

    i = ( ¦max * G * dw4 ) / ( 8 * Ds3 * Fmax )

    ¦max = ( hmax *Fmax ) / ( Fmax – Fmin )

    ¦max = ( 6 *600 ) / ( 600 - 300 ) = 12 mm

    i = ( 12 * 83000 * 54 ) / ( 8 * 353 * 600 ) = 3

    10.5.Yayın titreşim frekansı:
    ns = ( 2,17 * 107* dw ) / ( i * Ds2 )

    ns = ( 2,17 * 107* 5 ) / ( 3 * 352 ) = 29600 1/min

    11.Yardımcı sistemler:

    11.1.Yakıt sistemleri:

    Qe = Pe &THORN; Q = 37 kj / s

    Yakıtın debisi;
    mf = Q / Hu mf = 37 / 42000 = 0,0088 kg / s

    Havanın debisi;

    V = (( p * D2 ) / 4 ) H * n * f * z

    V = (( p * (0,075)2 ) 0,06 * 5000 * 0,5 * 4 =0,044 m3 / s

    Venturi boğazının çapı:

    dv = D * ((H * n * f * z) / cv )0,5

    dv =0,075 * (( 0,06 * 5000 * 0,5 * 4 ) / 120)0,5 = 0,16m

    Havanın debisi:

    cv =120 m / sn , Cv = 0,8 m / sn , ra =1,1 kg / m3 kabul edildi.

    ma = Cv * Av * cv * ra

    ma = (0,8 * p * 0,162 * 120 * 1,1) / 4 =2,12 kg m / s

    mf = Cmj * Amj * cmj * pf

    0,0088 = (0,85 * p * 0,0053 * 0,162 * cmj * 740 ) / 4

    Ortalama yakıt hızı:

    cmj =24,7 m /s

    11.2.Soğutma sistemleri:

    Qw = ( 0,28 * be * Hu * Pe ) / ( 3,6 * 106 )

    Qw = ( 0,28 * 0,285 * 42000 * 37 ) / (3,6 * 106 ) = 0,034 kj



    11.3.Yağlama sistemleri:

    Yağ tarafından uzaklaştırılan ısı;

    Oo = ( 0,015 ......... 0,030 ) Oo

    Oo = 0,020 * 37 =0,74 kj / s

    Yağ debisi;

    Vo = Oo / (r0 * C0 * ∆T0 )

    Vo = 0,74 / ( 900 * 2,094 * 10 ) =0,000039 m3 / s

    V0s = 2 * V0 V0s = 2 * 0,000039 = 0,000078 m3 / s

    Tasarım debisi ;

    Sevk verimi h0d = 0,6 kabul edilmiştir.

    Vod = V0s / h0d

    Vod = 0,000078 / 0,6 =0,00013 m3 /s

    Pomax = 4 bar , hmp = 0,6 kabul edildi.

    Pop = ( Vod * Pomax * 10-3 ) / hmp

    Pop = ( 0,00013 * 0,4 * 10-3 ) / 0,6 =8,6 kw

      Forum Saati Paz Mayıs 19, 2024 12:26 pm